technológia

26_DSC_0728_420
Forrás: -
Hibrid a fősodorban

Kell egy phablet?

Egy éve jókat mulattunk az első akkora mobilokon, amelyek alig fértek el az ember kezében. Ma már azon hüledezünk, hogy milyen népszerű lett ez a termékkategória, amelyet nemes egyszerűséggel csak phabletnek hívunk.


 

 

Nem a Samsung „hibája” a jelenség. A Dellé, ha hiba egyáltalán, mert a Streak nevű készülékkel 2010-ben már létrehozta ezt a termékkategóriát. A dél-koreai vállalat 2011-ben mutatta be a Galaxy Note-ot, amivel minden megváltozott. Akkor ugyan még nem lehetett pontosan tudni, hogy okostelefon, vagy tablet az, amit a kezünkben tartunk, mert az 5,3 hüvelykes display egy okostelefonhoz képest túl nagynak tűnt, ugyanakkor nem is volt klasszikus tablet, hiszen azzal – az esetek többségében – nem lehet telefonálni. A legtöbb szakíró és blogger nem is tudott mit kezdeni a jelenséggel, éppen ezért valamiféle mutánsnak meg hibridnek bélyegezték a készüléket. Amely egyébként a különlegességéhez képest sikeres lett a piacon, az erős cpu, a jó képernyő és számos innovatív szolgáltatása miatt.

Annyira, hogy lett Note II is, még nagyobb képernyővel. Aztán néhány meglévő hasonló készülék után az idei barcelonai Mobile World Congressen már számos, 4,5–5,5 hüvelykes termék jelent meg. A jelenség hatására a szaksajtó a „phone” és a „tablet” szavak összevonásával a „phablet” nevet adta a kategóriának. Most mintha a 6 hüvelyk lenne a maximum, ekkorát már nem szívesen tart az arcához az ember. Egyelőre?

Alternatív időfonal

Nem csak a Dell Streak előzte meg a phablet kialakulását. Minden egyes, mobiltelefon-képességekkel rendelkező tabletet is nevezhettünk volna így. Például akármelyik iPadet, amely a „3g” betűket tartalmazza a típusjelében. Már csak azért is, mert az első iPad belsejében a nagy képernyő és a szinte ugyanakkora területű akkumulátorok között az iPhone belső szervei voltak. Ma is számtalan olyan tablet található a piacon, amely kizárólag a képernyő és az akkumulátor méretében különbözik egy okostelefontól. Ezek még nem érdemelték ki az innovatív nevet…

 

A használók igénylik a nagy képernyőt. Ilyen evolúció a „sima” mobiloknál is lezajlott. Az ezredforduló környéki miniatürizálási hullám után a képernyők nőni kezdtek, a billentyűzetek meg zsugorodtak – így egyre logikusabb lett a készülék teljes előlapját betöltő érintőképernyő. Ekkor jött az iPhone.

 A piaci előrejelzések szerint a phabletek piaca a következő három évben hetven százalékkal nő majd, és 2015-re 135 milliárd dolláros piaccá alakul. A kereskedők idén várhatóan 142 millió phabletet adnak el, ez a szám 2015-re 402 millióra nőhet.