technológia

18_imore.com_420
Forrás: -
Facebook-fejlesztések

Appról appra szálldoshatsz névtelenül

Mint mindenki manapság, a Facebook is a mobil fejlesztésekre koncentrál. Az F8 (Facebook-fejlesztői) konferencián nem hangzottak el világrengető dolgok: az adatvédelem és az okostelefonok kerültek a középpontba.

Az F8 konferencia üzenete tehát a felhasználók kívánságairól és vesszőparipáiról szólt: a felület egységesítéséről (stabilizáció néven), illetve a pénzzé tehető applikációk fejlesztéséről, valamint a fejlesztők majdani normálisabb támogatásáról. Érdemes közelebbről megvizsgálni, mit is szeretnének a közeli jövőben a nyakunkba önteni. Mark Zuckerberg és csapata olyan megoldásokat leplezett le, mint például a névtelen bejelentkezés vagy a mobil lájk gomb.

 


 

 

A névtelen belépés ígérete

„Granular” vagy „anonymous” login néven fut az újítás. Az alany, ha be akar lépni egy alkalmazásba, választhat, mit akar megosztani a hírfalán, vagyis ki mihez férhet hozzá. Végre profi módon garantálják a névtelenséget, bár, a rossz nyelvek szerint ez még nem hozza a böngészők inkognitó vagy privát ablakát, Cukorhegyi Márknak és kollégáinak is élnie kell valamiből.

Mobilon eddig is nehézkes volt a regisztráció, mindenki bosszankodott vele eleget: az email-címét, nevét és szinte mindent meg kellett adni egy miniatürizált képernyőn, a legtöbb esetben az egyujjas bevitellel szenvedve. Az autentikáció arisztokrata módozatára eddig ott volt az automatikus facebookos bejelentkezés, de ez biztonságtechnikailag kétséges, hiszen a külső fél olyan adatokat is kinyer rólunk, amelyeket valójában nem is akartunk volna soha megadni neki.

Most ezt a procedúrát javították fel: úgy tudunk bejelentkezni a Facebook-fiókunk segítségével, hogy semmilyen alkalmazás nem fér hozzá a profilunkhoz. Testre is szabhatjuk, hogy egy programban mit tudhatnak meg a közösségimédiás virtuális létünkről, és végre nem fog automatikusan posztolni az alkalmazás a falunkra, ismerőseink felesleges bosszantására. (Magyarul: ismerőseink és kollégáink nem értesülnek arról, mit játszunk éppen.)

 

Mobil lájkolás és linkelés

Ez pedig nem más, mint a külső alkalmazásokban lájkolható dolgok ígérete, automatikusan, majdnem „gombnyomásra”. Ide tartozik az offline adatbázis, amellyel a programozók akkor is tudják futtatni az applikációjukat, amikor a mobil eszköz éppen nem csatlakozik az internetre.

Egységesítik végre a mobil linkeket, vagyis miközben egy zenelejátszót hallgatunk, rögvest vásárolhatunk a kedvenc sztárunk koncertjére jegyet a jövőben, ha engedélyezzük. Mindez nyílt forráskóddal, azaz mindenki számára elérhetővé válik, tehát lehet gondolkozni mire is lesz jó majd az App Links. (Ez a lehetőség márkaneve)

Hogy is működik ez a gyakorlatban? Rákattintunk valamire az egyik alkalmazásban, az átvisz minket egy másikba, onnan pedig bármikor vissza tudunk jutni, még egy mobilon is, oda, ahonnan kiindultunk. Ezt amúgy az Apple találta ki eredetileg, de most más, tömegesebb alkalmazásokban is megvalósul. Vagyis a böngészőből kilépve is ugrándozhatunk a virtuális lapokon, ahogy ezt eddig az iOS rendszerekben tettük. Az App Links teljesen nyílt, és platformfüggetlen megoldás, vagyis csak a fejlesztőkön múlik, hogy hogyan fogják a gyakorlatban majd alkalmazni. Persze, ne feledjük, ehhez azért egy izmos okostelefon is kell. De ami ma még izmos, holnap már alap lesz.

Facebook-hirdetések

Jelenleg hat hirdetési típus létezik:

– All Facebook: mindenütt megtaláljuk bizonyos időpontban az anyagot,

– News Feed Desktop and Mobile: a Hírfolyamban jelenik meg a hirdetés,

– News Feed Mobile,

– News Feed Desktop: értelemszerűen a megadott platformon jelenik csak meg az anyag,

– Right-Hand Side:  (amivel a legtöbb mezei felhasználó találkozik),

– Desktop: a Hírfolyam és a jobboldali rész is bevetésre kerül, de csak asztali gépeken.

 

Mobilhirdetési hálózat

A legfontosabb nóvum a mobilhirdetési hálózat bevezetése (megújítása) lesz Audience Network néven, ami a FAcebook sokat szidott mérési és célzási funkcióit akarja felturbózni. Végre lehetőséget ad arra, hogy ezt egy másik alkalmazásból is meg tudjuk tenni.

Mellesleg egy okostelefonon elég otrombák tudnak lenni a reklámok, és általában elég nehezen illeszkednek az adott felületbe. Erre úgy próbálnak megoldást kínálni, hogy a hirdetés vagy idomul intelligensen a tartalomhoz, vagy grafikailag „simul” bele az adott oldalba, ha ezt megteheti. De nem teszi.

 

A boldog jövő

Elég átláthatatlan volt eddig a közösségi oldalakon való reklámozás annak ellenére, hogy számos próbálkozás történt az egyszerűsítésére. A Facebook is sok mindennel próbálkozott, mára az interaktivitás eme válfaját kihasználó cégek 95 százaléka az ő megoldásaikat kedveli. (Lásd a keretet!) Nem árulunk el nagy titkot, ha eláruljuk: a Hírfolyamokba belecsempészett reklámok hozták messze a legnagyobb átkattintási arányt.

Az utóbbi időben legtöbben a mobilra ütemezték át a hirdetéseiket, a cégek költései elég szépen csökkentek az asztali platformon, és a Facebook sem volt rest meglovagolni ezt a trendet. Az ezer megjelenési és a kattintásonkénti árak (cpm és cpc) tekintetében is az okostelefonok vezetnek ma már. A jobboldal pedig (a Facebook-képernyő jobb oldali hirdetéssávja – a szerk.) lassan, békésen elszenderül, nem úgy, mint az EU-s választásokon. Az átkattintási arány (ctr) az elmúlt években már nem annyira menő az USA-ban, inkább az ázsiai térségben kattintanak a felhasználók szorgosan, ennek ellenére az ára azért elég magas maradt még a Facebook hazájában is.

De egyre ügyesebben használják a közösségi médiát is a hirdetők, néhány hónap gyakorlás (néhány ezer dollár tanulópénz…) után elég jól el lehet találni a célközönséget. Az e-kereskedelem, az elektronikus kütyük és a divat ma is húzóágazatok.

Az új mobilhirdetésekkel a hirdetőknek új lehetőséget, magának pedig ismét új aranybányát fog megnyitni Mark Zuckerberg. Mindenki tudja, hogy a Facebook mindent tud az egyszeri felhasználóiról – és a hirdetőiről is. A digitális rabszolgaság azonban néha örömöt is rejthet, nemcsak keservet.