technológia

30_world_420
Forrás: -
Használatarányos tarifa, mint a sztrádán

A szoftverforgalmazás evolúciója

Kezdetben vala a magnókazetta, aztán a floppy, majd sokáig a cd, dvd. A személyi számítógépek megjelenése óta egyre modernebb adathordozókon jutott el végfelhasználójához a szoftver. Mára eljutottunk a virtuális adathordozóig, az internetig, más néven a felhőig.


 

 

A kütyüvilágban már magától értetődő, megszoktuk, hogy az alkalmazás- és játékbolt is az interneten érhető el.

Az úgy nevezett „low-cost” vagyis olcsóbb szoftverek egy ideig még dobozos formában is elérhetők lesznek a nagyobb áruházláncok polcain. Az ott válogató vásárlók könnyen elcsábulnak egy látványosan meggyőző csomagolás esetén. A szülők itt vásárolnak játékokat és olcsóbb felhasználói programokat gyermekeiknek. Persze, minden ilyen program már letölthető formában is elérhető a gyártó online webshopjában. Gyakran olcsóbban, mint dobozos kiszerelés esetén (nincs rajta a lánc haszna…) Még olcsóbban végkiárusítási akció keretén belül juthatunk hozzájuk. Ezekre jó példa egy antivírus vagy egy lakberendező program.

Jó ez nekünk?

Nem. Ki leszünk szolgáltatva a gyártóknak, akik anonim módon ugyan, de adatokat gyűjthetnek felhasználói szokásainkról (hogy „minél jobban ki tudják szolgálni igényeinket jövőbeni fejlesztéseikben”). Véget nem érő termékfrissítési örvénybe kerülünk. Ha nem naprakész minden programkomponens, nem garantált a problémamentes együttműködésük. (Ez a Google Android modell: ahol a teljes kontrollhoz „fel kell szabadítani” a készülékünket, amivel minden garancia elvész… csakhogy az Android – a végfelhasználónak – ingyenes. A készülékgyártónak, szolgáltatónak persze nem. – a szerk.)

A gyártó bizonyos keretek között ingyenes támogatást ígér. A felhőből, távolról? Hogy kell ezt érteni? Ha gyors tűzoltásra van szükségünk, helyi szolgáltatóhoz kell fordulnunk. Előbb-utóbb náluk is elő kell majd fizetni…

Más a helyzet a termelő tevékenységre alkalmas, szoftverekkel. Ezek a leggyakoribb alanyai az illegális használatnak. Ilyen például a Microsoft Office és az Adobe Creative Suite. Emiatt és a rugalmasabb árazás miatt más szoftverforgalmazási módra térnek át a gyártók az elkövetkező években szinte minden területen, amely nem más, mint az…

 

… előfizetéses modell

Látszólag kecsegtető. Az „öröklicenchez” képest töredékárú havidíjakkal csábítanak a gyártók. Egy év hűséget azért kell vállalnunk. A gyártónak 2–2,5 év alatt annyit fizetünk, mintha vettünk volna egy dobozos terméket és azt aktualizáljuk 1–1,5 évente közel félárú frissítésekkell.

További vonzerő az Office 365-nél a felhős tárterület, és hogy egyetlen előfizetés öt különböző eszközre való telepítésre jogosít fel. Az előfizető idegen gépen is pillanatok alatt elő tudja varázsolni megszokott otthoni Office-környezetét, csak internetelérésre van szükség.

Az Adobe minden „Creative” felhasználóját rá szeretné venni, hogy fizessen elő az Adobe Creative Cloud szolgáltatásra:  legújabb programjai már csak ott frissülnek. Megszűnik a frissítés a korábbi licencekről, az együttműködésre mélyen optimalizált alkalmazáskomponensek már csak a felhős előfizetés részét képezik, más módon nem lehet hozzájuk jutni.