Tanulj interneten, de a diplomáért oda kell menni
A virtuális egyetemek segítségével -szinte a számítógép előtt ülve lehet -elvégezni BSc-t, MSc-t, vagy akár MBA-t.
A virtuális egyetemek segítségével -szinte a számítógép előtt ülve lehet -elvégezni BSc-t, MSc-t, vagy akár MBA-t.
A 70-es években találták ki a távoktatási modellt, akkor indult az erre szakosodott brit egyetem, az Open University első kurzusa. Ez a sok tízmillió fontból létrehozott alma mater az elmúlt több mint negyven évben hallgatói létszámban lekörözte az Oxford és a Cambridge Egyetemet is.
Ma már persze online érhetők el a tananyagok, korábban postán érkeztek. A hálónak köszönhetően lehet email-ben, Skype-on és a közösségi oldalakon is kommunikálni a tanárokkal. A tesztek legnagyobb részét is online tölthetik ki a hallgatók.
Maga a távoktatási oktatási modell állítólag az Egyesült Államokból indult, majd az angolszász területeken is hamar elterjedt. Európában napjainkban többek között Hollandiában, Norvégiá-ban, Svédországban és Spanyolországban érhető el távegyetem.
Valójában a 21. században érett be a távoktatás, a virtuális egyetem fogalma, így otthonról is lehet már diplomát szerezni.
2013-as e-learning platformok
|
---|
Tin Can: a scorm (-shareable content object reference -model) utódjaként kezelt új szabvány. A státuszok rögzítése mellett komplett tevékenységfolyamot képez a felhasználó minden aktivitásáról is. Egy úgynevezett tapasztalat-portfólió jön létre. OER (Open Educational Resources): mozgalom, amely már egy ideje jelen van az oktatásban. Open Badges: az interneten elsajátítható képzések általános jutalmazási rendszere, szabványos bizonyítványt ad az adott készség meglétéről. Moodle 2.5: rugalmas keretrendszer, telefonokon és táblagépeken is használható. Opensource edX: Python alapokra épülő rendszer. A Stanford egyetem korábbi, Class2Go nevű rendszeréhez hasonlít – fejlesztésével leálltak az edX javára. |
Nyitott iskolák a vállalatoknál is
Mindenesetre az elért eredmények ellenére nem volt könnyű a távoktatás úttörőinek, hogy a hagyományosan zárt intézményi gondolkodásba bevigyék a nyitott oktatást. Magyarországon a „nyitott főiskolát” Kovács -Magda kezdeményezte, amikor 1992-ben megalapította a Gábor Dénes Főiskolát. Példáját egyre több felsőoktatási intézmény követi. A Magyar -Virtuális Egyetemi Hálózat Egyesület már 19 magyar intézményt fog össze, és a szakemberek azon vannak, hogy kidolgozzák a távoktatási és a kevert (blended) képzési formát, illetve fejlesszék az e-learning megoldásokat.
Közösen számolt be a minap az Óbudai Egyetem, a Pécsi Tudományegyetem és a Debreceni Egyetem, hogy a mérnökképzéshez 23 új Bologna-konform elektronikus tana-nyaggal készültek el. Az ELTE-n pedig Virtuális Egyetem platformot fejlesztenek.
A virtuális egyetemek és az e-learning módszerek nemcsak a technológia fejlődése miatt egyre népszerűbbek már vállalati környezetben is, hanem azért is, mivel növelhető a versenyképesség. Az amerikai vállalatok 70 százaléka alkalmazza a virtuális képzést, miután 50–70 százalékot tud megtakarítani a kiadásokon. Nem mellékesen 25-60 százalékkal rövidebb ideig tart egy online kurzus, mint egy hagyományos szemeszter.