A megváltozott ügyfélelvárások kiszolgálására a start-up szemlélet és a „lean
start‑up” módszertan alkalmazása tűnik célszerűnek. Így hát a nagyvállalatoknak
is meg kell tanulniuk a start‑up fogásokat, máskülönben ügyfeleik átpártolnak
a
kisebb, rugalmasabb cégekhez, mivel ők sokkal természetesebben képesek
kiszolgálni az igényeiket. A laposabb szervezeti kultúrával és az
indulóvállalkozás-szemlélettel felépített szervezetek lehetnek a nyertesek.
Nyerő, ha alkalmazkodsz!
„Amikor Magyarországra jöttem, alkalmazkodnom kellett a kultúrához, a
magyar életformához. Vállalkozóként pedig evidens volt, hogy alkalmazkodnom
kell a piaci elvárásokhoz. Az agilitás, az alkalmazkodás beivódott minden
molekulámba. Ezért tudtam elköteleződni a start‑up szemlélet mellett” –
mondja Kovach Anton, a Shiwa-Force.com társalapítója.
Ahogy növekedett a 2000-es évek elején sikeressé vált első magyar
vállalkozásuk, úgy kezdte elveszíteni „start-up-szerű” hangulatát. Akkorára
nőttek, hogy sokkal fontosabbá vált az üzlet, mint az ügyfél-elégedettség.
Ezért hoztak létre 2-3 éve új, induló céget, a ShiwaForce.comot, amelybe az új
ötleteket pakolták. A Karma Platform lett az első termékük, amely pontosan a
start-up hozzáállás és hangulat miatt születhetett meg.
A „Lean Startup”
|
---|
Ez egy vállalatszervezési és -irányítási rendszer, amelynek célja, hogy a
vállalkozás minél gazdaságosabban állítsa elő termékeit, szolgáltatásait. A
módszer szerint a vállalat a tevékenységeit elsősorban az alapján alakítja ki,
hogy a vevő számára mi az érték. Ami a vevő számára nem érték, amiért a vevő
nem fizet, az veszteségnek, pazarlásnak tekinthető. (Forrás: Wikipedia)
|
A Karma Platform a meglévő Excel-táblázatokat egy mozdulattal át tudja
alakítani üzleti alkalmazássá, így nagyságrendekkel le lehet csökkenteni
egy-egy ügyviteli rendszer bevezetésének idejét. A megoldással azonnal
megnyertek egy start-up versenyt, szinte rögtön sikeresek lettek az energetikai
szektorban, és a befektetőt sem kellett sokáig keresniük.
Multin belüli start-up divízió
A start-up szemléletben a fő hangsúly az ügyfélen van. Ha ezt a törvényt
megszegik, a vállalkozás meghal. Ha egy nagyvállalat felejti el ezt a fontos
törvényt, akkor lehet, hogy nem csődöl be (azonnal), de számíthat a profit kiesésére.
A fenti történet jól mutatja azt a folyamatot is, hogyan „tompul el” egy
vállalat, amikor nőni kezd. Emiatt kezd az a trend kialakulni világszerte, hogy
a nagyvállalatok start-up divíziókat húznak fel házon belül. Így képesek
ugyanis életben -maradni.