Pre-manager lifestyle

26_y-formal_420
Forrás: -

Ypszilonok a piacon

Vonzások és taszítások

Sokat hallani az úgynevezett Y-generáció hatalmas arcáról. Vagy az öntudatukról, vagy a túlméretes egójukról van szó. Való igaz azonban, hogy nem mindegyik hangolja rá az agyát a munkaerőpiac finomságaira.

Akárki akármit mond, az Y-generáció tagjai nem egységesek. Eltérően viszonyulnak a munkához, és másként lavíroznak a munka és a szabadidő között, ezt mutatja a Deloitte friss felmérése. Sokakat cserben hagyja a realitásérzéke, amikor munkaerő-piaci lehetőségeit latolgatja.

 


 

 

Talán arra figyelmeztet ez az elrugaszkodás, hogy az egyetemeknek jobban fel kellene készíteniük a hallgatókat a munka világára, valamint a munkakeresés és a munkaerőpiac realitásaira. Ha ezen a téren sikerülne egyről kettőre jutni, akkor kevesebb végzős kilincselne hiába állásért.

Ugyanakkor a vezető egyetemeken tanuló diákok és az onnan kikerült friss diplomások közül sokan gondolják, hogy okosabbak kortársaiknál, akikkel a munkahelyekért versenyeznek.

 

Fizetés és fejlődés

Magyarországon több dologgal is meg lehet fogni a friss diplomást. Magas fizetést 44 százalék tenne zsebre, a szakmai fejlődést 24 százalék részesíti előnyben. Az arányokból még a vak is látja, hogy ez a két legfontosabb szempont az első munkahely megválasztásakor. Játszanak még az érdekes és változatos projektek (15,7 százalék), s többeket (14,5 százalék) lehet csábítani a munka és a magánélet egyensúlyának ígéretével.

Zsozsóból nem elég

A realitásérzék hiányát mutatja, hogy a pályakezdő ipszilonok fizetési igénye gyakran magasabb, mint amennyit a munkáltatók hajlandóak kicsengetni a pályakezdőknek. A magyar végzősök átlagosan nettó 170 000 forint fizetést szeretnének zsebre tenni mindjárt az első hónap után. S ez még hagyján. Az elvetemültebbek 217 000 forintnál is magasabb fizetésre tartanak igényt: a tavalyi magyar átlagbér másfélszeresére!

A munkáltatók számos megoldás közül szemezgethetnek, amelyekkel a legtehetségesebb friss diplomásokat magukhoz csábíthatják és meg is tarthatják. Ezek ráadásul nem is kerülnek sokba, és viszonylag könnyen alkalmazhatók. Felkínálhatják például a folyamatos szakmai fejlődést és képzést és a minőségi munka kiemelt elismerését.

 

Szeretik a multikat

A hazai végzősök körében a legkedveltebb célpont a multi. Itt kétszer annyian akarnak dolgozni, mint magyar cégnél. Ez jó a multiknak, mert enyhíti munkaerő-problémáikat. Viszont nem annyira jó a helyi munkaerőpiacnak, mert bizonyos területek elszívják a tehetséges munkaerőt.

S hogy miért lehet egy nemzetközi nagyvállalat vonzó munkahely a friss diplomások számára? Nem nehéz kitalálni. Közös értékek, globális, ugyanakkor sokszínű csapat. Jelenlét számos országban, utazás, más kultúrák megismerése. Egy friss diplomás számára ez több, mint elég.