Az ok egyszerű. „A 21. század második évtizedében egyszerűen nem tehetjük meg,
hogy ne kínáljunk e-számlázási opciót ügyfeleinknek” – fogalmazza meg Pampuch Józsefné, a Nyírségvíz fogyasztói kapcsolatok osztályvezetője a legtöbb közműcég által
osztott nézetet. Vagyis a lecke fel van adva – de mit tehet egy közművállalat,
hogy saját ügyfelei is élhessenek a lehetőséggel?
Az első lehetőség, hogy csatlakoznak egy már működő e-számlázási rendszerhez.
Jelenleg két nagyobb megoldás jöhet szóba: a Díjbeszedő Holding által működtetett
Díjnet, illetve a Magyar Telekom-csoport által fenntartott Távszámla. Mindkettő
évek óta kínálja szolgáltatásait a nagy számlakibocsátóknak (nem csak a közműveknek),
és mára tucatnyi partnercég több százezer ügyfele kapja rajtuk keresztül az elektronikus
számlákat.
Az e-számla-szolgáltatók pontos részleteket nem árulnak el árazási struktúrájukról.
Majtényi Kálmán, a Díjbeszedő Holding által működtetett vezérigazgatója kérdésünkre elmondta,
hogy a szolgáltatók által fizetett díj két részből tevődik össze: van egy kisebb
állandó összeg, és azon felül a végfelhasználók számától és az átfolyó pénz nagyságától
függő tranzakciós díj. Ezek mértékét minden érdekelt fél titokban tartja, de Majtényi
Kálmán szerint a díj legalább 20–30 százalékkal kedvezőbb, mint a papírszámla
és a sárga csekkes befizetés kettősének összköltsége.
Nem jelentenek komoly tételt a csatlakozás egyéb, például informatikai költségei
sem. Egyszerűsíthető a folyamat, ha az e-számlázási kapcsolatok kiépítését összevonják
más, egyébként is szükséges fejlesztésekkel. A Nyírségvíznél például az értékesítési
rendszer verzióváltásánál figyeltek arra, hogy a megoldás alkalmas legyen az e-számlák
kezelésére, és ez nem növelte a szoftver bevezetésének költségeit.
Egyedül is megy
Saját e-számlázási megoldást is kiépíthet egy közművállalat, így tett például
a nagy szolgáltatók közül a GDF Szuez vagy az EDF DÉMÁSZ. Az utóbbitól kapott
tájékoztatás szerint hosszabb távon megéri nekik a saját brand alatt üzemeltetett
e-számla. A szolgáltatás kialakítása itt is a számlázási rendszer fejlesztésével
párhuzamosan történt, és várakozásaik szerint a jövőben alacsonyabb működési költségeket
eredményez.
A Debreceni Vízmű még nem zárta ki a saját rendszer kiépítésének lehetőségét,
tudtuk meg Végh Zsóka értékesítési vezetőtől. A városi vagyonkezelő holding részeként működő vízmű
egy éven belül be akarja vezetni az e-számla-szolgáltatást. Mivel ezt a holding
más cégei is használhatnák, nem kizárt a saját fejlesztés sem, de a végső döntést
az árajánlatok, illetve a rendszer kiépítéséhez szükséges idő alapján hozzák majd
meg.
Még nem olcsóbb
Nem könnyű eldönteni, hogy a saját rendszer vagy a külső szolgáltatás éri-e meg
jobban az e-számlázás terén. Előbbi mellett szól, hogy így a tulajdonosnak nagyobb
kontrollja van a funkciók (és a költségek) felett, és az EDF DÉMÁSZ szerint az
ügyfelek is jobban kedvelik, ha saját szolgáltatójuknál tekinthetik meg elektronikus
számlájukat.
Ugyanakkor a saját rendszer kiépítése és fenntartása egy kisebb közmű esetében
a várható előnyökhöz képest aránytalanul magas költségekkel járhat, miközben a
Díjnethez vagy Távszámlához hasonló szolgáltatások készen kínálják az infrastruktúrát
és a fizetési módokat. Majtényi Kálmán szerint számos ügyfél értékeli, hogy egyetlen
regisztrációval tudják intézni az összes számlájukkal kapcsolatos ügyeket.
De bármelyik módszert is választja egy közmű, a tapasztalatok szerint a számlázási
költségek érdemi csökkenésére addig nem számíthat, amíg ügyfeleik jóval nagyobb
arányban nem kezdik használni az elektronikus csatornát.