Energetika-közmű

36_eszamla_inspiredeconomist_420
Forrás: -

E-számla, kérdőjelekkel

Nem nevezhető átütő sikernek egy olyan kényelmi szolgáltatás, amelyet az ügyfelek alig néhány százaléka vesz igénybe. A közüzemi szolgáltatók pedig nem arról híresek, hogy könnyen adnak ki pénzt feleslegesnek látszó funkciókra – az e-számlázással mégis kivételt tesznek.

Az ok egyszerű. „A 21. század második évtizedében egyszerűen nem tehetjük meg, hogy ne kínáljunk e-számlázási opciót ügyfeleinknek” – fogalmazza meg Pampuch Józsefné, a Nyírségvíz fogyasztói kapcsolatok osztályvezetője a legtöbb közműcég által osztott nézetet. Vagyis a lecke fel van adva – de mit tehet egy közművállalat, hogy saját ügyfelei is élhessenek a lehetőséggel?

Az első lehetőség, hogy csatlakoznak egy már működő e-számlázási rendszerhez. Jelenleg két nagyobb megoldás jöhet szóba: a Díjbeszedő Holding által működtetett Díjnet, illetve a Magyar Telekom-csoport által fenntartott Távszámla. Mindkettő évek óta kínálja szolgáltatásait a nagy számlakibocsátóknak (nem csak a közműveknek), és mára tucatnyi partnercég több százezer ügyfele kapja rajtuk keresztül az elektronikus számlákat.

Az e-számla-szolgáltatók pontos részleteket nem árulnak el árazási struktúrájukról. Majtényi Kálmán, a Díjbeszedő Holding által működtetett vezérigazgatója kérdésünkre elmondta, hogy a szolgáltatók által fizetett díj két részből tevődik össze: van egy kisebb állandó összeg, és azon felül a végfelhasználók számától és az átfolyó pénz nagyságától függő tranzakciós díj. Ezek mértékét minden érdekelt fél titokban tartja, de Majtényi Kálmán szerint a díj legalább 20–30 százalékkal kedvezőbb, mint a papírszámla és a sárga csekkes befizetés kettősének összköltsége.

Nem jelentenek komoly tételt a csatlakozás egyéb, például informatikai költségei sem. Egyszerűsíthető a folyamat, ha az e-számlázási kapcsolatok kiépítését összevonják más, egyébként is szükséges fejlesztésekkel. A Nyírségvíznél például az értékesítési rendszer verzióváltásánál figyeltek arra, hogy a megoldás alkalmas legyen az e-számlák kezelésére, és ez nem növelte a szoftver bevezetésének költségeit.

 


 

 

Egyedül is megy

Saját e-számlázási megoldást is kiépíthet egy közművállalat, így tett például a nagy szolgáltatók közül a GDF Szuez vagy az EDF DÉMÁSZ. Az utóbbitól kapott tájékoztatás szerint hosszabb távon megéri nekik a saját brand alatt üzemeltetett e-számla. A szolgáltatás kialakítása itt is a számlázási rendszer fejlesztésével párhuzamosan történt, és várakozásaik szerint a jövőben alacsonyabb működési költségeket eredményez.

A Debreceni Vízmű még nem zárta ki a saját rendszer kiépítésének lehetőségét, tudtuk meg Végh Zsóka értékesítési vezetőtől. A városi vagyonkezelő holding részeként működő vízmű egy éven belül be akarja vezetni az e-számla-szolgáltatást. Mivel ezt a holding más cégei is használhatnák, nem kizárt a saját fejlesztés sem, de a végső döntést az árajánlatok, illetve a rendszer kiépítéséhez szükséges idő alapján hozzák majd meg.

 

Még nem olcsóbb

Nem könnyű eldönteni, hogy a saját rendszer vagy a külső szolgáltatás éri-e meg jobban az e-számlázás terén. Előbbi mellett szól, hogy így a tulajdonosnak nagyobb kontrollja van a funkciók (és a költségek) felett, és az EDF DÉMÁSZ szerint az ügyfelek is jobban kedvelik, ha saját szolgáltatójuknál tekinthetik meg elektronikus számlájukat.

Ugyanakkor a saját rendszer kiépítése és fenntartása egy kisebb közmű esetében a várható előnyökhöz képest aránytalanul magas költségekkel járhat, miközben a Díjnethez vagy Távszámlához hasonló szolgáltatások készen kínálják az infrastruktúrát és a fizetési módokat. Majtényi Kálmán szerint számos ügyfél értékeli, hogy egyetlen regisztrációval tudják intézni az összes számlájukkal kapcsolatos ügyeket.

De bármelyik módszert is választja egy közmű, a tapasztalatok szerint a számlázási költségek érdemi csökkenésére addig nem számíthat, amíg ügyfeleik jóval nagyobb arányban nem kezdik használni az elektronikus csatornát.