Piackutatás

Lehet pályázni!     (forrás: flickr.com)
Lehet pályázni! (forrás: flickr.com)
Forrás: flickr.com

Gartner: lejtőn a pc, csúcsra tör a tablet

Úgy néz ki, sem a karácsony, sem a Windows 8 megjelenése nem tudott lökést adni az immár évek óta lejtőn lévő pc-eladásoknak.

Éppen a napokban publikálta a tavalyi negyedik negyedévre vonatkozó számításait a Gartner, s az adatokból úgy tűnik, a pc-piac nem mostanában fog erőre kapni. Pedig sokan – mármint akik érdekeltek ebben a piacban – abban reménykedtek, hogy a Microsoft legújabb operációs rendszerének őszi megjelenése, illetve az ezt követő karácsonyi őrület majd tesz arról, hogy a korábbiakhoz képest emelkedjenek a pc-eladások. Ám egy-két távol-keleti gyártót leszámítva, szinte egyetlen iparági vállalat sem jött ki jól 2012 negyedik negyedévének eladási statisztikáiból.

Közel 5 százalékot szűkült a pc-piac.     (forrás: Gartner)
Közel 5 százalékot szűkült a pc-piac. (forrás: Gartner)

A mellékelt táblázatból kitűnik, hogy a piac legnagyobb vesztese az a Dell volt, amely egyébként nem csak a pc-, hanem a mobilpiacon is nyögdécsel. Az amerikai gyártó nemrég jelentette be, hogy felhagy az okostelefonok gyártásával, ám a jelek szerint a pc-k piacán sem megy túl jól nekik; közel 21 százalékkal csökkentek az eladásaik a harmadik negyedévben produkáltakhoz képest.

A Távol-Kelet nagy vesztese az Acer lett, amely ugyan piaci részesedésben és az eladásokban még mindig lekörözi a nagy rivális Asust, viszont míg a másik tajvani gyártó a tavalyi harmadik negyedévhez képest némileg növelni tudta eladásait, az Acer 11 százalékkal kevesebb pc-t adott el a negyedik negyedévben. Tulajdonképpen csak egyetlen cég, a kínai Lenovo ért el látványos növekedést az eladások és a piaci részesedés tekintetében is: a vizsgált időintervallumban több mint 8 százalékkal növelték eladásaikat a kínaiak, s piaci részesedésük is majd két százalékkal nőtt. Ezzel arasznyira megközelítették a piacvezető HP-t, amely mondhatni, stagnál a tavalyi harmadik negyedévi teljesítményéhez képest.

Azt már több ízben is kifejtettük, hogy miért képtelen újra növekedési pályára állni a pc-piac. Az elmúlt években megváltoztak a felhasználói trendek, előtérbe került a mobilitás és az ezt lehetővé eszközök, mint például az okostelefon vagy a tablet – amely valamiféle átmenetet képez az okostelefonok és pc-k között. Lillian Tay, a Gartner vezető elemzője arra emlékeztetett, hogy 2010-ben még a netbookok voltak a piacon a legfőbb pc-termékek, melyeket többnyire telekommunikációs szolgáltató partneren keresztül értékesítettek világszerte. Tavaly ezek népszerűsége a fejlett piacokon jócskán visszaesett, mert a fogyasztók már sokkalta inkább a tableteket választják, azok után érdeklődnek – nem mellesleg netbookot pedig már senki sem gyárt. 2015-re a háztartásokban a tabletek piaci részesedése meghaladja majd a mobil pc-két.

Mint mondta, a technológiai részleteken túl egyre inkább az összekapcsolhatóság, valamint a tartalmi és szolgáltatási lehetőségek kerülnek előtérbe, s azok a szegmensek lesznek igazán sikeresek, amelyek ezeket minél sikeresebben tudják a fogyasztóknak kínálni. A pc-szállítóknak tehát olyan szolgáltatópartnerekkel kell együttműködniük, amelyek versenyképesen tudják ezt az igényt kielégíteni. Azok a pc-szállítók, amelyek nem árulnak tabletet (legalább harmadik generációs mobilalkalmazási lehetőséggel) telekommunikációs partneren keresztül, kicsúsznak a Top 10-ből – tette hozzá.