Egy, a Canon és az ICM által készített és nyolc európai országra kiterjedő tanulmány
szerint az utóbbi öt évben jelentős mértékben nőtt a digitális kommunikáció szerepe
a páneurópai szervezetekben. A felmérésben részt vevők 78 százaléka állította,
hogy gyakrabban használja az olyan internetes felületeket, mint az azonnali üzenetküldés
(im), az e-mail, a közösségi hálózatok, a videokonferencia, vagy az online együttműködést
támogató eszközök, mint a hagyományos kommunikációs formákat. A válaszadók 22
százaléka kevesebb hívást bonyolít hagyományos telefonon, 15 százalékuk kevesebb
személyes értekezleten és 32 százalékuk kevesebb munkaebéden vesz részt (vagy
egyáltalán nem vesz részt ilyenen), továbbá 34 százalékuk kevesebb időt tölt irodán
kívüli konferenciákon (vagy egyáltalán nem vesz részt ilyenen), mint öt évvel
ezelőtt.
Lassan telítődnek (Forrás: readwriteweb.com)
Az ügyfelekkel történő személyes interakciók száma tehát csökken, a kommunikáció
viszont – főként az e-mailek számának növekedése következtében – mégis erősödik.
Ám a vállalatok egyértelműen kezdik elérni a telítettségi pontot: 35 százalékuk
állította, hogy az utóbbi évben nem nőtt, sőt, sok esetben csökkent az e-mailek
száma. Ez a tendencia nyitott utat az új digitális kommunikációs felületek elterjedésének
a vállalati szegmensben. A kutatás eredményei azonban jelentős eltéréseket mutatnak
abban, hogy a vállalatok hogyan alkalmazzák ezeket az új eszközöket a mindennapi
kommunikáció során, s ez az átfogó gondolkodásmód hiányára utal.
Az 5 évvel ezelőtti állapothoz képest pontosan a válaszadók fele alkalmazza jelenleg
gyakrabban a közösségi hálózatokat munkahelyi kommunikációs csatornaként, valamint
25 százalékuk használ gyakrabban azonnali üzenetküldő szolgáltatást. A munkahelyi
együttműködést segítő eszközök alkalmazásának gyakorisága 24 százalékkal növekedett
az utóbbi öt évben, és jelenleg a vállalatok 57 százaléka használta már ezeket
a hatékonyabb kommunikáció érdekében. A válaszadóknak ugyanakkor kisebb része
(21 százalék) él gyakrabban a videokonferencia lehetőségével, és 47 százalékuk
soha nem használta ezt a megoldást.
Még kisebb volt az emelkedés a webes előadások esetében. Meglepő módon a válaszadók
58 százaléka eddig soha nem vette igénybe ezt az internetes lehetőséget az ügyfelek
elérésére. Összességében a válaszadók 52 százaléka esetében vált gyakoribbá a
mobiltelefonok használata az utóbbi öt évben. Az összes döntéshozó 39 százaléka
nyilatkozott úgy, hogy a növekvő adatmennyiség kezelése lassítja üzleti folyamataikat,
megemlítve, a nehézkes és nem hatékony belső folyamatok jelentik az üzleti siker
fő gátját 2011-ben, különösen a nagyobb cégek esetében.