Legfrissebb

google_címlap
Forrás: muazrudy.com

Trösztellenes célkeresztben a Google?

Hivatalos vizsgálatot indíthat a Google ellen az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Hatóság, de ez még korántsem jelenti azt, hogy el is meszelik a céget.

Visszaél-e erőfölényével a Google a keresőkhöz kapcsolódó hirdetések piacán – ezt kívánja eldönteni a Szövetségi Kereskedelmi Hatóság (FTC) vizsgálata, számol be a tervekről meg nem nevezett forrásokra hivatkozva a The Wall Street Journal online kiadása.

Egymásnak feszülnek?
Egymásnak feszülnek?
A híradások szerint ez lenne az eddigi legkomolyabb jogi eljárás a Google ellen, bár egyáltalán nem biztos, hogy a vizsgálat végén bármiféle visszaéléssel  megvádolnák a céget. Az amerikai szövetségi hatóságok már eddig is több trösztellene vizsgálatot folytattak le a Google ellen, de azok túlnyomórészt a tervezett felvásárlásokhoz kapcsolódtak. Most viszont a cég fejőstehenét, a keresőhirdetési tevékenységet vennék górcső alá, ami akkor is jelentős hatással lehet a Google jövőjére, ha formális vádakat végül nem is fogalmaznak meg ellene. Sokan máris a Microsoft elleni eljárásokhoz hasonlítják a vizsgálatot; akkor még a redmondi cég feldarabolása is szóba került, amire végül nem került sor, de ahhoz hozzájárult, hogy a Microsoft ne tudja kihasználni az asztali operációs rendszer szegmensében élvezett erőfölényét a technológiai szektor más területeinek ellenőrzésére.

A The Wall Street Journal által megkérdezett trösztellenes jogászok szerint a Google nem lesz könnyű célpont. Az amerikai törvények szerint ugyanis a monopólium önmagában még nem illegális – törvénytelenül szert tenni rá vagy visszaélni vele viszont igen. A Google vádlói viszont pont ez utóbbira panaszkodnak. Szerintük a Google úgy alakítja a keresési eredményeket, hogy azok jogtalan módon a cég saját szolgáltatásai felé tereljék a felhasználókat a vetélytársak rovására.

Ilyen vádakat fogalmazott meg többek között az utazási szolgáltatásokat kínáló Expedia, a TripAdvisor vagy a Kayak.com is. A keresések során, mondják a cégek, a Google saját szolgáltatásai akkor is a lista elején jelennek meg, ha minőségük gyengébb, vagy ha éppen más szolgáltatók tartalmát hasznosítják. Az is felmerül a vádak között, hogy a keresőhirdetések terén élvezett dominanciáját arra használja a cég, hogy más területeket (mobilhirdetések, online televíziózás) is az uralma alá hajtson.

A Google visszautasítja a keresési találatok manipulálására vonatkozó vádakat. Védekezése szerint csak a felhasználók jobb kiszolgálására törekedszik, akik a keresésük nyomán válaszokat várnak, nem pusztán linkeket más szolgáltatásokhoz. Ami pedig az új területek meghódítását illeti, azokat a versenyben lemaradó vetélytársak alaptalan vádaskodásának tartja.

Az FTC vizsgálata egy-két évig is eltarthat, és egyáltalán nem biztos, hogy a végén konkrét kifogásokat is megfogalmaz a hivatal. Ugyanakkor az sem valószínű, hogy egy ennyire a figyelem középpontjában álló vizsgálatot bármiféle eredmény nélkül zárna le az FTC, teszik hozzá más források.