Ict

Forrás: Microsoft
Forrás: Microsoft
Forrás: windows

W7UP

Éjféltől hivatalosan is megjelent a Microsoft új operációs rendszere. A tegnap éjszakai - ma hajnali hangulatos Windows 7 opening partin túl azonban minket az is érdekelt, hogy a gyártó az eladási statisztikákban mit vár a programcsomag különböző szintű kiszereléseitől.

Általános vélekedés szerint a Windows 7 olyan, amilyennek a Vistának kellett volna lennie, ha elkerülte volna a kudarcot. Az is mindinkább elfogadott, hogy az új operációs rendszer van olyan kiforrott és felhasználóbarát, hogy a redmondi szoftveróriás újabb, akár az XP-t is beárnyékoló sikerterméke lehessen. A tegnap este, egy fővárosi bevásárlóközpontban tarott opening parti tanulsága vegyértelműen az, hogy a W7 győzelemre ítéltetett. Percek alatt több száz szoftvert sikerült eladni.

A bemutató és kedvezményes vásár valójában azonban csak a Windows 7 Home Premium OEM verziójának szólt. A nagy csinadratta ugyanis a jövő héten szombaton, a Budapet Game Shown lesz. De ez a bevásárlóközpontban megjelenteket egyáltalán nem zavarta.

Szelthafner Zoltán: mennyiséget a Home Premium hoz majd
Szelthafner Zoltán: mennyiséget a Home Premium hoz majd

A  Windows 7-ről a gyártónak - de a különböző fejlesztési fázisban lévő rendszert tesztelőknek is - köszönhetően már sok információ napvilágot látott. Azt is érdemes azonban (mégpedig leginkább a start pillanatában) rögzíteni, hogy mit vár a gyártó a különböző "felszereltségi" szinttel piacra bocsátott új termékétől. Szelthafner Zoltán, a Microsoft Magyarország termékmarketing managere szerint, ahogy a korábbi verziójú oprendszereknél, most is a Home Permiun verziótól várnak a legjelentősebb eladási mennyiséget.

"A felhasználók jelentős hányada választja új, komoly tudású notebookját a Home Premium rendszerrel, ami látványosabb és a mindennapi alapvető digitális mediafogyasztáshoz ideális társ. A Windows 7 esetében a Home Premium lesz a mainstream, hisz pozícionálásban ez váltja itthon a (Vista) Home Basic-et, ami a továbbiakban nem is lesz kapható" - magyarázta a manager. 

Hozzátette, a korábban Business, most ismét Professional néven érkező "középső szintű" W7 a kis-közepes vállalatoknak szánt kiadás, amit legikább az adatbiztonság és gyors hálózati rendszerelérés különböztet meg a Home Premiumtól. Az eladási statisztikák szerint az Ultimate verzió - mint korábban is -, elsősorban a magas árfekvése miatt volt kevéssé népszerű itthon. A honi Microsoft leányvállalatnál ennek megfelelően sokkal kisebb volument terveznek eladni belőle, mint a két társverzóból.

Szelthafner Zoltán szerint reális cél, hogy 2010 végére a W7 különböző kiszereléseinek aránya 20 százalékban a csak netbookon elérhető Starter, 40 százalékban Home Premium, 30-ban Professional és 10 százalékban Ultimate legyen.

Egy igazi notebookspecialista, Mihály Péter úgy látja, hogy ezek az arányok reális célok lehetnek ugyan, ehhez azonban - mint mondta: - "van hová fejlődni". A notebookspecialista.hu ügyvezető igazgatója saját tapasztalatból mondja: augusztus óta a vásárlók túlnyomó része azt már evidenciaként kezeli, hogy a vásárlandó gépeik W7-re könnyedén upgrade-elhetők legyenek, ám ma még minden tíz eladott készülékből hét Home Premium verziót futtat.

Egy-két százaléknyi az Ultimate, és 28-29 százalék a business szintet választók aránya. Mihály Péter szerint azonban mind gyakoribb, hogy - főként a céges vásárlók - inkább a magasabb felszereltségű oprendszerrel rendelező gépeket választják. "Egyre többen, inkább ragaszkodnak az operációs rendszer magasabb szintjéhez, mint az eredeteileg megvételre kinézett számítógéphez. De ebben az is szerepet játszhat, hogy a lapotopokon lévő W7-szint fix, amit csak több tízezer forint plusz ellenében lehetne egy vagy két szinttel magasabbra profilozni. Ezt az árkülönbséget azonban inkább egy komolyabb hardverre költik, amin sokszor ráadásul sokszor alapból a magasabb szintű, Professional szotvercsomag is rajta van"- magyarázta a specialista.

Az Ultimate azonban mindezekkel együtt - legalább is egyelőre - csak korongon érhető el.

A W7 jó érzékkel marketingelve, a karácsonyi boom előtt került a boltokba, számítógépekbe, a legtöbb új oprendszert azonban nem dobozban, korongon, hanem a gépekre előre telepítve adják majd el. Szelthafner Zoltán szerint ez szinte tradícióvá vált idehaza, hiszen a magyar piacon a Windows operációs rendszerek több mint 90 százaléka korábban is előtelepített (OEM) verzióban jutott el a felhasználókhoz.

"A vásárlók elsősorban az ár alapján döntenek. Ma még kevéssé van értéke a hozzáadott szolgáltatásnak (telefonos technikai támogatás) vagy tágabb licencelési feltételek (több gépre telepíthető, nem géphez kötött licenc), melyek a dobozos szoftvereket jellemzik. Hasonló trendre számítunk a Windows 7 esetében is" - summázta a jövőre vonatkozó elvárásokat a termékmanager.