Az interneten legjobban értékesíthető termékkategóriák első három helyezettje
idén a szolgáltatás, a webpláza és az irodatechnika lett. A résztvevő webáruházakban
2018-ban átlagosan 21 273 forint volt a leadott rendelések értéke.
A legelterjedtebb fizetési mód továbbra is az utánvét (a hazai webáruházak 89
százaléka biztosít ilyen lehetőséget), de a bankkártyás fizetési mód is egyre
népszerűbb a webshopok körében. Négy évvel ezelőtt még csak a webáruházak 36 százaléka,
ma viszont már 66 százaléka biztosítja ezt a fizetési lehetőséget.
Szállítási módok közül továbbra is a házhoz szállítás vezet (93 százalék), de
kétharmaduk biztosít személyes átvételi lehetőséget is. Emellett egyre népszerűbbek
az úgynevezett „köztes megoldások” is. A webáruházak 60 százalékánál átvehetjük
a rendelést valamelyik csomagpontos átvevőhelyen is. A csomagautomaták pedig már
majdnem minden harmadik webáruháznál elérhetők.
A kutatás kitért arra is, hogy a mindennapi működés során milyen nehézségekkel
kell szembenézniük a webshopoknak. A válaszadók 46 százalékának leginkább a marketinggel
gyűlik meg a baja, 34 százalékának a termékek feltöltése, 22 százalékának a design
testreszabása, 17 százalékának az ügyfélszolgálat ellátása, míg minden tizedik
e-kereskedőnek a rendelések feldolgozása okoz gondot.
A tulajdonosok által három leghatékonyabbnak tartott marketingeszköz a keresőoptimalizálás
(amit 69 százalékuk alkalmaz), a Google Ads hirdetések, illetve a remarketing.
A legnépszerűbb marketingeszköz a közösségi oldalakon való részvétel, a webáruházak
84 százaléka használja.
A webáruházak körében a Facebook az egyeduralkodó közösségi média platform (93
százalékuk használja), de az Instagram szerepe is egyre jobban felértékelődik.
2016-ban még csak az e-kereskedők 15 százaléka, ma már több mint minden második
webshop tulajdonos érzi szükségét a képmegosztó oldalon való jelenlétnek. A YouTube
népszerűsége egy év alatt közel a duplájára nőtt (36 százalékuk használja).
A kutatásban részt vevő webáruházak 17 százaléka az idei évben indult, míg közel
minden második webshop még a hároméves kort se érte el. Ez annak jele, hogy még
ma is sokan vannak azok, akik a webáruház indítás mellett teszik le a voksukat.
Egy részük a meglévő hagyományos üzletüket egészíti ki egy online felülettel (a
megkérdezett webshop tulajdonosok 47 százalékának van offline boltja is), de sokan
vannak azok is, akik a vállalkozóvá válás útján indulnak el egy webáruházzal.
Ennek okait abban kereshetjük, hogy míg a 2000-es években komolyabb informatikai
tudás hiányában igencsak nehézkes, majdhogynem lehetetlen feladat lett volna egy
webáruház elindítása mindenféle külső segítség nélkül. Addig ma már a bérlős webáruház
rendszereknek köszönhetően programozói tudás nélkül, gyakorlatilag pillanatok
alatt elindítható egy webáruház akár teljesen egyedül is.
Ezek után nem meglepő, hogy a kutatásban résztvevő üzlettulajdonosok 62 százaléka
bérelhető webshop rendszert használ, 59 százalékuknál pedig napi szinten egy fő
foglalkozik a bolt üzemeltetésével.
Ráadásul ezek a bérlős rendszerek nemcsak az informatikai hátteret adják havi
pár ezer forintos bérlési díjért, de széles választékát nyújtják az előre elkészített
design sablonoknak, többféle fizetési lehetőséget biztosítanak, és egyszerű pénztármegoldásokat
alkalmaznak.
Így, ha van egy jó ötletünk, vagy esetleg már rendelkezünk is eladható termékekkel,
akkor számunkra a webáruház indítás egy jó alternatíva. Ezzel hosszú távon megteremthetjük
azt a pénzügyi szabadságot, amelyre valószínűleg mindig is vágytunk.