Business

Megtörtek
Megtörtek
Forrás: boston.com

Veszteséget veszteségre halmoz a Sony

Négy egymást követő negyedéves elszámolásában rendre veszteséget közölt a japán elektronikai óriás. A Sony ezúttal főleg a pangó mobiltelefon értékesítésnek tulajdonítja a pénzügyi blamát.

A fogyasztói keresletcsökkenés és a gazdasági környezetváltozás annyira visszavetették a gyártót, hogy a mostani negyedévet is veszteséggel zárta. Miközben a Távol-Kelet elektronikai gyártói közül a Panasonic, Toshiba, Samsung és az LG – aki történetének eddigi legjobb negyedévét zárta - is kitűnő eredményekkel zárta az év harmadik negyedét, ugyanakkor ez közel sem igaz a Sony-ra. A japán gyártó 357,5 millió dolláros operatív veszteséget hozott össze július és szeptember között. Tavaly ilyenkor százmilliós nyereségről számoltak be.

Persze a marketing is nagy játékos...     (fotó: news.sky.com)
Persze a marketing is nagy játékos... (fotó: news.sky.com)

A Sony vesztesége feltehetően csak azért nem szökött az egekbe, mert elég nagy hatékonyság mellett tudtak eleget tenni – jelenleg is folyamatban lévő – a költségcsökkentést megcélzó törekvéseiknek. Elsősorban leépítésekkel, s szerkezetátalakítási folyamatokkal tudtak lefaragni a negatív számadatokból. A válság okán beszűkült lokális és külföldi fogyasztói gyakorlat, a szektorban jelentkező árválság azonban, még így is sokkal erősebbnek bizonyultak a cég üzletpolitikájánál.

Míg dél-koreai riválisaira nézve, az ázsiai piac gazdasági konszolidációs mozzanatai, a fogyasztó kereslet lokális növekedése, illetőleg a won árfolyamhatása kiváló negyedéves eredményekhez juttatták a konkurenciát, a Sony nem tudta kamatoztatni ezeket. A jen magas értéke, a japán gazdaság döcögése a gyártó globális eladási mutatóinak csökkenésében köszöntek vissza.

Noha a Sony Playstation 3 konzolok „leárazásával” meglepően sokat hoztak a harmadik negyedéven – amit egyébként a rivális Nintendo rendesen megérzett büdzséjében -, viszont a svédekkel közös leányvállalatuk botladozása elhomályosítja ezt az eredményt. A Sony Ericsson, ahogy mindkét szülője, rendkívül komoly pénzügyi/értékesítési gondokkal küszködik.

Meglátjuk mi lesz a folytatás, jön a negyedik negyedév, amely hagyományosan a tv-eladások csúcsidőszaka, ráadásul a Sony Ericsson hosszú idő után androidos telefonokkal készül meglepni a fogyasztói piacot.