A folyó esztendő harmadik negyedéve sem hozott felüdülést a finn mamutcég számára.
A Nokia 1996-ban kezdte meg negyedéves eredményeinek publikálását, az azóta eltelt
idő során jelen eredmény tekinthető a társaság egyik legnagyobb blamájának: míg
tavaly ugyanezen időszakban 1,1 milliárd eurós profitot csináltak, ezúttal 913
millió eurós nettó veszteséget jegyeznek.
Kallasvuo az alkatrészhiányt is okolja. (fotó: digitoday.fi)
A finn cég jelentéséből kiderül, hogy egyrészt a Nokia Siemens Networks (NSS)
divíziójuk gyatra piaci szereplésének tulajdonítják a mostani negatív eredményeket:
a finn-német leánynál már az ősz kezdetén komoly felsővezetői váltásokat vittek véghez. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy az NSS az akvirálni készülő brit T-Mobile és Orange leányvállalatok (előbbi a Deutsche Telekom, utóbbi a France Télécom tulajdonában van) szigetországi
wireless operációikhoz szükséges berendezések legnagyobb beszállítója. Az elemzői
spekulációk pedig úgy tartják, hogy az újonnan létrejövő közös vállalkozáson az NSS bukhatja a legtöbbet – mivel az egyesülés egyebek mellett a költséghatékonyság jegyében jön létre,
az feltehetően a beszállítói oldalt (NSS) is komolyan érinti.
Másrészt ott van a mobiltelefon-piac zsugorodása. A finnek elemzői legalábbis
úgy találták, hogy ez a piaci szegmens hét százalékot zsugorodik idén a tavalyi
lehetőségekhez képest. Ráadásul a Nokia csupán az európai, latin-amerikai piacokon,
illetőleg Közép-Keleten, valamint Afrikában tudott eleget tenni expanziós üzletpolitikájának,
míg a nagyobb piaccal kecsegtető észak-amerikai, kínai és csendes-óceáni térségekben
jelentősen csökkent a részesedésük.
No, de a mobiltelefonok piacán belül ott van az okostelefonok szegmense, amelyről
egyöntetűen azt tartják az analitikusok, hogy válság ide vagy oda, ez a szegmens
továbbra is expanziós lehetőséget kínál a piaci szereplők számára. Igen ám, viszont
az elemzők hozzátették, hogy a Nokia egyszerűen nem tud versenyezni az Apple,
vagy éppen a Research In Motion termékeivel, hiszen azok a jelek szerint sokkal
populárisabbak, mint a finn készülékek.
Persze korai volna temetni a finneket, hiszen a globális piaci adatok alapján
még mindig 38 százalékot hasítanak ki az eladott mobilkészülékek képzeletbeli
tortájából. A finnek vezére, Olli-Pekka Kallasvuo maga is úgy vélekedik a vizsgált negyedévről, hogy az eladásokat nagyban vetette
vissza az a súlyos tényező is, hogy egyszerűen alkatrészhiányban szenvedtek -
közeleg a karácsonyi időszak, úgyhogy még nem késő javítani.